Tjäna miljoner på appar

KONFERENS Vissa appar blir kassakor som drar in miljoner. Vad är hemligheten? Kan du skapa en sådan app? Den 20 oktober synar analytiker, visionärer och experter marknaden som får konsumenter och företag att betala miljarder för digitala tjänster.

Analytiker förutspår att marknaden för appar omsätter 100 miljarder kronor i år – minst. 2014 handlar det om närmare 350 miljarder. En ny leveransmodell för digitala tjänster har skapat en tillväxt som saknar motstycke.

I slutet av 2014 kommer mobilanvändarna att ha laddat ned 185 miljarder appar till sina mobiler, räknat från mitten av 2008 enligt Gartner.

Tillväxten har fått konsekvenser för hela it-branschen. I Indien råder rena guldrushen. Efterfrågan på apputveckling ökade 20 procent under första halvan av 2011. Om två år väntas indiska it-bolag omsätta 35 miljarder kronor på enbart apputveckling.

Den förändrade efterfrågan kan innebära ett stort skifte för it-branschen i Indien, menar The Economist – från outsourcing till utveckling och drift av kompletta tjänster. Förändringen i Indien återspeglar sannolikt ett skifte för it-utvecklingen globalt.

Det är inte enkelt att lyckas med satsningar på appar. Marknaden är fragmentiserad och svår att greppa. Här finns allt från Angry Birds till Bloombergs börstjänster. Vilka är framgångsfaktorerna? Vad är det som efterfrågas? Vilka områden är heta just nu?

Inte oväntat är det många som vill in och tjäna stora pengar. Du och ditt företag har säkert bollat appidéer, nya eller vidareutvecklingar av befintliga tjänster. Det första steget är att lära känna spelreglerna och hur man navigerar i applandskapet.

Därför arrangerar Dataföreningen Kompetens och Computer Sweden konferensen Mobile Apps Business, den 20 oktober i Stockholm. Det är en naturlig uppföljare till Mobile Apps hösten 2010, som lockade över 200 deltagare.

– Den här gången synar vi hur det går till att tjäna stora pengar på appar, säger Christer Berg som är programansvarig. Programmet tar upp allt från marknadsplatser, affärsmodeller, betalsystem och prismodeller till hur ett projekt drivs från start till lansering.

Mobile Apps Business ingår i konferensserien "Reality check", som synar verkligheten bakom aktuella trender.

– Vi har samlat analytiker, experter och utvecklare med erfarenheter av appmarknaden ur både affärs- och teknikperspektivet.

Tim Larsen, analytiker från Nielsen redovisar konsumentbeteenden och appstatistik från Sverige och Europa. Vad köper kunderna? Hur mycket betalar de?

Marlène Sellebråten, analytiker på Close to market förklarar framgångsfaktorerna som gör appar lönsamma samt vilka applikationsområden som väntas bli stora framöver.

Vilken teknik ska du satsa på? Hur kan du tänka för att säkra framtida intäkter? Visionären Katarina Chowra från Digital Intelligence sätter in apparna i ett mobilt helhetsperspektiv.

André Malm, som är marknadsanalytiker på Berg Insight, presenterar landskapet för appar med bland annat marknadsplatser, mobilplattformar, marknadsandelar och prognoser, affärs- och prismodeller samt villkor för utvecklare.

Thomas Gårdängen från Crunchfish tar publiken från start till mål för en app som genererar miljoner. Eller som i alla fall är lönsam.

Appar fungerar sällan fristående, de flesta måste på olika sätt vara integrerade bakåt med affärssystem, api:er och databaser - eller andra appar. Att lyckas med integrationen är avgörande för att lyckas med appsatsningen som helhet. It-arkitekten Sven-Håkan Olsson från Definitivus och Styrelsemöte.se belyser utmaningarna.

Vilket lands lagar gäller vid eventuella tvister och går det att undvika dubbelbeskattning? Dataföreningens husadvokat Daniel Tornberg, som också är vd och delägare i Advokatfirman för Marknadsrätt, tar upp de juridiska aspekterna på lansering av appar.

Är du Sveriges nästa appmiljonär? Dennis W. Larsson, från TeliaSonera berättar om en av de mest uppmärksammade reklamkampanjerna under året. Vad tror svenska folket är en vinnande app? Och vem vann?

– Innehållet i konferensprogrammet fungerar som ett beslutsunderlag inför satsningar på appar, avslutar Christer Berg. Om du har en bra appidé – missa inte den här dagen!

Om du har en bra appidé – missa inte den här dagen!

 

FAKTA: MOBILE APPS BUSINESS
20 oktober 2011, Stockholm

Denna artikel ingår i Dataföreningens medlemssida i Computer Sweden. För att ta del av hela sidan och tidigare publicerade sidor kan du klicka här.